DESTORBER

DESTORBER Médecine - Médecine

verbe trans.

Etym FEW III, 101b disturbare

Empêcher de se réaliser ou d’être totalement efficient, en parlant notamment d’ un processus naturel comme la cicatrisation, la digestion, l’évacuation des urines … un processus naturel comme la cicatrisation, la digestion, l’évacuation des urines de se réaliser ou d’être totalement efficient.

 

Notes

  • var DESTOURBER

Citations

  • Qui boit eiwe al mangier ou tost après tost pora sentir mal, car chou estaint la chalor naturel, destorbe la digestion, et les viandes tourne en corruption.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 322-3.
  • […] les .V. sens destourbe, la cervelle tourble […].
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 860.
  • Ly vins novel […] ens es entrailhes, si n’a pooir d’espurgier les humors ne orine provochier, mais plus la destourbe, car il estoupe les vainnes d’orine.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 887-90.
  • […] quintement, car elle meut de lieu en autre, et tel mouvement destourbe consolidacion car il faut que le membre qui doit estre consolidé soit en repoz […].
    Martin de Saint-Gilles, Comment. Aphorismes Ypocras, 1363, p. 167.
  • Puis ke vous saverez de la depeceure del tes, si la plaie est estroite fendez le en crois e deseverez les quarters del tes d'un estrument ke om apele erugo. Et si sanc ou autre chose ne destorbe, si os ou autre chose deit estre trait, ostez le tost avec pissicalloris, c'est un estrument. Si la plaie seigne mult ou autre chose destorbe, n'i faites nient.
    Anon. [Roger de Salerne], Chirurgie 2, ca 1250, fol. 25va.
  • Pource ausi qu'il defalent en le humidité bien digeree desus dite, qui est matere de ceste oeuvre, pour la repletion du vin qui confont et destourbe la digestion de la quele ceste matere se despent, comme dit est, car ceste matere est une partie du nourrissement bien digeré selonc ce que Aristotes dit ailleurs, pource finablement ne poeent li yvrongne faire chose qui vaille en l'oeuvre desus dite.
    Evrart de Conty [Aristote], Problemes, ca 1380, III, 34, fol. 101r.
  • Sachiés que, en garder le santé de l’estomac, convient garde prendre en boire et en mengier c’on soit si amesurés, que li premiere oevre que nature fait, si com cuire le viande, ne soit destourbee par outrage, car qui prent viandes outre chou qu’il ne doit, et boit, la vertu de l’estomac en afoiblist ; ensi remaint li viande crue qui s’en va parmi les menbres, dont maladie avienent mainte fois.
    Aldebrandin de Sienne, Régime du corps, 1256, p. 102.
  • Et par itant s’ayde la vertu digestive qui fu destorbee par le chalor du solel qui trait a soi la chalor naturel jesques a les estrimetez du cors.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 345-47.
  • […] que le lieu blessé ne soit destourbé de venir a consolidation.
    Nicole Prevost [Guillaume de Salicet], Cirurgie, 4e quart du XVe s., I, 45.