verbe
date DÉCHARGER
FEW II-1, 421b carricare DESCHARGIER DESCARGIER emploi transitif Ce flux est aucune foiz prouffitable et aucune foiz non, car en fievres et en maladies agües et en frenesie il vient voulentiers par le mouvement de nature le jour que le mal doit terminer, lequel est appellé jour cretique ; et adonc c'est bon signe car nature se descharge et euvre les vaines pour deschargier et oster le sanc qui est trop agu et trop boulant. Jean Corbechon [Barthélemy l’Anglais], Proprietés de choses, 1372, livre VII, chap. XXII, fol. 97v. Et pource volentiers sont lors jambes enflees communement pource que le nourrissement meismes et les superfluités descendent volentiers naturelment en bas. Et par ainsi samble que Aristotes woeille conclurre que cils mouvemens fors deust ançois par raison alegier et deschargier la teste que le faire malade. Evrart de Conty [Aristote], Problemes, ca. 1380, V, 9, fol. 123r.

Débarrasser une partie du corps d’une matière superflue ou nuisible.

 
emploi pronominal ...et por chou descent en grant quantitez es boiaus, et por ce les boiaus hastivement soi descargent. Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 2055-56. … et l’escorce qu’est de draise tost descent en grant quantiteit es boiaus par quoi il convient que eus soi deschargent par les voies de purgation. Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 1971-73. et pource, dit il aprés, que les bestes froides et flegmatiques se resveillent et relievent le plus souvent pour la digestion qui en elles se fait a lons trais et par reposees, et per consequens les superfluités se aprestent ausi tout belement, et l'une aprés l'autre stimulent et excitent nature pour soy deschargier ent, pource dont se recope li sommes, et y convient souvent faire interruption, comme dit est. Evrart de Conty [Aristote], Problemes, ca. 1380, X, 31, fol. 181r.

Se vider, en parlant des intestins.

emploi pronominal Aulcunes fois vient sterilité par les passions du cueur [...], ou c'est pour passions du foye ou des reins et des intestins et ainsi des aultres membres prochains quant les maladies se deschargent. Anon. [Bernard de Gordon], Pratique Fleur de lys, ca 1470, VII, 1.

S’abattre, se développer, en parlant d’une maladie.

emploi pronominal Li autre ausi se font ausi comme de necessité de nature, pour la matere superflue, dont nature se woelt deschargier et delivrer par celle voie, pour rendre le cors net et plus aiable a bonne nourreture. Evrart de Conty [Aristote], Problemes, ca. 1380, X, 25, fol. 177v.

Se débarrasser d’une matière superflue dans le corps.