nom masc.
date
FEW III, 75b digitale DAL LIBRA POISE Et Libra en verted/ Ben segnefie Dé,/ Que nus 'peise' apelum / En franceise raisun. Philippe de Thaon, Comput, 1119, v. 1699-1703, p. 23.

Signe de la Balance.

Selon le DMF2015, la forme dal est d’origine lorraine. [L.Viénot]

Car j’ai veut la plus grant partie des maistres et des sainors qui faisoient circumcision entor .i. dal, et as forces, et a tout une novacule ; si fuioit li keurs car il i a .ij. toiles, et par aventure si cope on celi desus et demore celle desoz. Or la recovient coper, et est li dolor double, et a la mundification qui est dou dal n’est mie asseuree li pointe dou membre. Anon. [Albucasis], Cyrurgie, ca 1250, fol. 36va-vb.

Étui rigide permettant de protéger le doigt et qui pouvait servir de mesure lors de certaines opérations chirurgicales, afin de définir la portion de peau à inciser.

 
La pharmacopée médiévale utilise des mesures empiriques comme le dé, la cuillère ou la cuillerée, la coque de noix, l’épaisseur du doigt, à côté de mesures comme le denier, l’once, la drachme, la livre. [I. Vedrenne-Fajolles] Autre bon esprovez [por home qui est empoisonez] : prenez la racine de la dragonade si la detailliez menu et soichiez au soleil. Si en faites poudre et puis prenez le pois de .II. de cele poudre et metez en tiede aigue et laissiez ainsi com estre toute nuit et lendemain gitez hors l’aigue et metez vin puis cuisiez bien si li donez a boivre tiede si garra. Anon. [Pseudo-Hippocrate], Lettre d'Hippocrate 1, ms. 10034, 1240-1250, fol. 80r-v. Por voiz faire clere et bone : prenez pimant poyvre et saffran de chescun le pois d’un et miel et vin viez et triblez forment tout ensamble et ce garrist de la tous et si est bon au pormon et si fait la voiz clere. Anon. [Pseudo-Hippocrate], Lettre d'Hippocrate 1, ms. 10034, 1240-1250, fol. 84v-85r.

Une des mesures qui servent à prélever la quantité nécessaire d’un simple pour préparer une recette.