CENTAURÉE

CENTAURÉE Médecine - Pharmacopée

nom fém.

Etym FEW II 1 583b : centaurea

Cette herbe* dont les deux manières*, grande et petite, ont des vertus médicinales.

Notes

  • hyp FIEL DE TERRE

    var CENTAURE

    var CENTOINE

    var CENTOIRE

    var CENTORIE

  • Note encyclopédique Taxinomie moderne pour la petite centaurée: Centaurium erythraea Raf. (famille: Gentianaceae). Taxinomie moderne pour la grande centaurée: Centaurea centaurium L. (famille: Asteraceae).

Citations

  • Se ceu non, si prent .i. pot, et fai .i. pertus ou cuvercle, et i met herbes que puissent ovrir la bouche de la marris, si com calament, rue, anis, camomille, cassialigne etcentoire; toutes ces herbes, ou aucunes d'eles, soient cuites ou pot en aigue sus le feu; puis met une caine ou pertus dou pot, et l'autre chief en la bouche de la marris, et la teigne tant que li vapors viegne dedens la marris; puis la fai estemuer, si com nos avons dit.
    Anon. [Albucasis], Cyrurgie, ca 1250, fol. 45vb.
  • Quant eles seront poudrees et il sera refroidiez, si le gardes. A ce meismes pren sauge agreste et domice, centoire, plantain, lancelee, pimpernele, hermoise, langue de boef plain poing de chacune [35vb] pestellee.
    Anon. [Roger de Salerne], Chirurgie 1, Sloane 1977, XIIIe s., § 18.
  • En pure serveise e bone elite/La centorie deit estre quite./Quant ert quite, sus la treras/E mult bien le tribleras.
    Anon., Novelle Cirurgerie, ca 1250, v. 496-499.
  • Lacentoinemolt chaude est E si estraint quant trop seche est. Elle degaste e si estrait, La char partie estreindre fait. Les plaies neïs sorsennées Desus mise a tost sennees.
    Anon. [Macer], Herbier, ms. Princeton U.L. Garrett 131, ca 1250, fol. 19ra.
  • [Ad scalas que nascuntur in capite] La Saracine fait puldre de peiz et destempre od jus de blete u od jus de mauve et met od uoc eisil et leve la teste od cele medicine et puis od vin ucentaureeest quit enz.
    Anon., Ornement des Dames, ca 1285, XIIIe s., p. 42.
  • Por celui qui ne puet mengier : prenezcentoiresi la cuisiez mult bien en cervoise estalé en vin blanc et quant ele serra bien cuite ostez la dou feu et la destremprez puis la remetez en .i. pot et laissiez durement cuire et puis si la coulez parmi .i. drapel et puis prenez de celes .II. pars et la tierce de miel cuit et escumez et puis si le coulez parmi .I. drapel et faites boulir ensamble tant qu’il soit mout espes. Si metez en une boiste et faites de ce amengier au malade chasq(ue) jor trois cuilleries jusque il soit garriz et si li ostera la glaire dou cuer et le fera avoir bon talent de mengier et de boivr.
    Anon. [Pseudo-Hippocrate], Le livre Ypocras, 1ère moitié du XIVe s., fol. 80v.
  • Por morsure de bot ou de sarpent : prenezcentoiresi la triblez si l’en donez boivre si garra.
    Anon. [Pseudo-Hippocrate], Le livre Ypocras, 1ère moitié du XIVe s., fol. 83r.
  • Se il [le festre] corrunt la sustance de l’os icele roisne que aucune corruptions ne remaigne illuec et sacés quant tante ne puet ataindre le fons dou festre, pren mirabolan et aloine yvelment et pourre et destempre o le jus d’aloisne,centaureeu o le jus de celidoine u o miel et met de ceste likeur une goute u .11. u pertruis.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 43v.
  • [Contre les vessies de noire cole, mauvaises a curer, qui se muent en mor mal ou en cranke] Tu li dois douner ierarufin u decoction ou soufoine noire, polipodion, agarice, fumeterre, la racine de franc mourier, capparis, sticados,centaureeet sicomthim, epythim, gentiene, seuc et baies de laurier et mirabole belliric, emblic, indes, aprés fai estuves es queles fai frication o la pourre de souffre, sal gemme, baies de laurier. C’est boine oevre.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 57v.
  • L'esplen confortent [...] calamente, origanum, time, polium,centaure, lavende...
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 172.
  • La laveure au propos puet estre de vin de decoction de mirre, d'aluisne et de marrouge, du quel origan que tu voudras, de calaman, de pouliol, de queil ambroise qu'il te plest, decentaure, de lavende, tanoisie, de toutes ces choses ou d'aucunes et d'autres qui sont semblables en vertu, aus queles miel doit estre autresi ajousté.
    Anon. [Henri de Mondeville], Chirurgie, 1314, chap. 1562, p. 64-65.
  • Pur cocuns ocir, ceo sunt verms ensement. Pernez le jus de aristologie longe e decentoriee de gentiane e de la foille de pescher e de aloine autretant tel un coin e del autre e donez lui a boivre chescun jour un autre a tens que percent le planteil ceo est le midrif .
    Anon. [Pseudo-Hippocrate], Le livre Ypocras, 1ère moitié du XIVe s., fol. 173v.

CENTAURÉE Sciences de la nature - Botanique

nom fém.

Etym FEW II 1 583b : centaurea

Herbe* amère dont il existe deux manières*: la petite centaurée et la grande centaurée.

Notes

  • syn FIEL DE TERRE

    var CENTAURE

    var CENTOIRE

    var SANTAURE

  • Note encyclopédique Taxinomie moderne pour la petite centaurée: Centaurium erythraea Raf. (famille: Gentianaceae). Taxinomie moderne pour la grande centaurée: Centaurea centaurium L. (famille: Asteraceae). [F. Vigneron]

Citations

  • Centaureest chaulde et seiche el tierz degré. C'est une herbe mult amere ; por ce la claime l'en le fiel de la terre.
    Anon. [Matthaeus Platearius], Livre des simples medecines, 2nde moitié du XIIIe s., p. 46.
  • Santaurees tune herbe laquelle a maintes merveilleusez vertus.
    Anon. [Anon.], Livre des secrez de nature, XIVe s., p. 335.
  • Centaureeest une herbe chaude et seche ou tiers degré et est tres amere et pour ce elle est autrement appellee fiel de terre.
    Jean Corbechon [Barthélemy l’Anglais], Proprietés de choses, 1372, XVII, chap. 47.
  • Centoireest moult chault et secq ou troisiesme degré. Elle est tres amere et en est de deux manieres : l’une est grande et l’autre est mendre. La grande est de greigneur vertu et vault en medicines principalment selon les fueilles et les fleurs.
    Anon. [Pietro de' Crescenzi], Livre des prouffitz champestres et ruraulx, 10227, 1373, VI, chap. 33, fol. 163r.

CENTAURÉE (Petite centauree) Sciences de la nature - Botanique

nom fém.

Etym FEW II 1 583b : centaurea

Herbe* à petites feuilles étroites et longues, qui croît dans les lieux humides.

Notes

  • syn FIEL DE TERRE

  • Note encyclopédique Taxinomie moderne pour la petite centaurée: Centaurium erythraea Raf. (famille: Gentianaceae). [F. Vigneron]

Citations

  • Il est II manieres de ceste herbe, dont l’unne est appellee la grantcentauree, qui a plus grans fueilles et plus grans fleurs et est de plus grant vertu ; l’autre est appellee la petitecentaureequi n’est pas de si grant force, sicomme dient Constantin et le Plateare.
    Jean Corbechon [Barthélemy l’Anglais], Proprietés de choses, 1372, XVII, chap. 47.

CENTAURÉE (Grande centauree) Sciences de la nature - Botanique

nom fém.

Etym FEW II 1 583b : centaurea

Herbe* à grandes feuilles allongées, dentelées tout autour.

Notes

  • Note encyclopédique Taxinomie moderne pour la grande centaurée: Centaurea centaurium L. (famille: Asteraceae). [F. Vigneron]

Citations

  • Il est II manieres de ceste herbe, dont l’une est appellee la grantcentauree, qui a plus grans fueilles et plus grans fleurs et est de plus grant vertu ; l’autre est appellee la petitecentaureequi n’est pas de si grant force, sicomme dient Constantin et le Plateare.
    Jean Corbechon [Barthélemy l’Anglais], Proprietés de choses, 1372, XVII, chap. 47.