DÉBOUTER

var DEBOTER

DÉBOUTER Médecine - Médecine

verbe trans.

Etym FEW XV-1, 213a *botan

Faire sortir, expulser d’un organe ou de l’organisme, une sécrétion naturelle, un aliment ou un corps étranger.

 

Citations

  • Les viaus laitant bien nourissent et ligiers sunt a defire, car lur chalour et lur moistetei est en grant quantitei – moistetei por tendror d'eage qui mout aprochent a lur naisence, et por le lait dont sunt nouris – et por ce bon sanc funt et rouge colre deboutent de l'estomac, maiement se les mangeans sunt natureement chaud.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 1245-49.
  • …et por ce les poires et toutes les choses qui sunt de semblable nature après mangier destraingnent l’estomac par desus et deboutent les viandes jesques al fons de l’estomac ou la vertu digestive at plus de force et de vigour.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 2290-92.
  • … et par tant, lur viscousitez est mout amenuisie et la superfluitez des humors deboutee, et l’odor et la savor amendee.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, l. 1892-93.
  • Se il [= espines, parties de voirre, ...] ne font grant dolour, soient procurees o choses attratives duc’a tant que par l’eide d’icelles et par l’aide de nature les choses fichiees puissent estre deboutees et traites hors par procès de tenz.
    Anon. [Henri de Mondeville], Chirurgie, 1314, chap. 661, vol. 1, p. 165.
  • Aprés ce moustre Aristotes comment li chaus garist la dolour de la teste qui s'ensieut du vin pris a superfluités, et dit ainsi que, quant les humidités sont ainsi hors boutees du cors et li esperit ausi chaut, qui estoient devant assamblé en la cervele et qui le estendoient et faisoient doloir, sont ausi debouté de la teste et espars par tout le cors, adont est hors ausi boutee la disposition malvaise qui agrevoit la teste, laquele Aristotes appelle "subeth ". Et finablement, quant la vineuse humidité desus dite est bien reprimee et deboutee de la teste par la froidure du chau, lors se garist et cesse la dolour desus dite que li vins y faisoit.
    Evrart de Conty [Aristote], Problemes, ca. 1380, III, 17, fol. 92r.

DÉBOUTER Sciences de la nature - Physique

verbe trans.

Etym FEW XV-1, 213a *botan

Faire sortir par un choc violent un élément, une matière ou un corps naturel.

Citations

  • Des vens puet l'en raison enquerre/par les mers, qu'environ la terre/ courent et s'encontrent sovent/ en plusors liex si durement/ qu'eles s'eslievent contre mont,/ si que l'air debotent amont.
    Gossuin de MetzImage du monde2, ca 1248, v. 9106-9111.
  • Le ciel deboute les choses pesantes et les fait assembler ou milieu, et les legieres monter en haut par la force de son mouvement et par violence.
    Nicole Oresme, Livre du ciel et du monde, 1377, I, 9, p. 146.