Rétablir l'ordre de la nature après l'avoir modifié par magie.
Citations
Item, j’ay fait roles plains d’invocacions de dyables ou je demandoye avoir puissance moult large a lier et delier les paroles ou les enfentemens [sic, pour ensentemens ] des gens, les mauvaises fortunes du roy et de Monseigneur le Delphin.
Anon., , 1398, p. 156.
DÉLIER
Médecine -
Médecine
verbe
trans.
Etym FEW V, 325a
ligare
Délivrer, débarrasser, évacuer, en parlant d’éléments qui encombrent le corps ou qui lui sont nuisibles.
Notes
Note encyclopédique
Le processus inclus la nécessité, pour une évacuation interne au corps, de rendre plus subtil, plus fluide la matière. La formule "medecine qui delie" désigne ainsi une action fluidifiante pour libérer le corps. [A. Sanchez]
Citations
[…] car lur muvement et lur travail deslie la superflutez des humours […].
Jofroy de Waterford, , Diet., ca 1300, l. 1715-16.
Es corps qui ont pustulles es voyes de l'orine, ou en la verge, quant telles pustules sont sanieuzes et l'ordure flue dehors, telle passion est desliee.
Martin de Saint-Gilles, , 1362-1363, p. 80.
[…] fait grant bien, car les grosses humours dissout et deslie et monde les voies des vainnes et le sanc fait net et cler.
Jofroy de Waterford, , Diet., ca 1300, l. 1042-43.
L’estomac fait moiste et mol [il est question de la prune], le ventre delie et rouge colre fors gete […].
Jofroy de Waterford, , Diet., ca 1300, l. 2252-53.
[...] por ce qu’ele li sainnie wide plus des humeurs et des esperis, et fait miex à chiaus qui ont abundance de gros sanc et de malvais, s’il ne le font premierement par le baignier et par autres coses delier.
Aldebrandin de Sienne, , 1256, p. 35..
DÉLIER
Médecine -
Médecine
verbe
trans.
Etym FEW V, 325a
ligare
Débarrasser le corps d'une entrave, qu'il s'agisse d'un bandage, d'une attelle ou encore d'un onguent.
Citations
Après doit on metre asteles entour le brac u entour le cuisse et lier, et ne le doit on deslier de .IX. jors en .IX. jors [...].
Jehan de Prouville [abbé Poutrel], , ca 1300, fol. 12v.
...et rewarde chescune houre la liure, et s’elle ramolist, si l’estraint ; et s’il lou covient deslieer, por corrosion ou por prurite que vient au leu, ou dolor ou aposteme, si te haste, et lou deslie...
Anon. [Albucasis], , ca 1250, fol. 70va.
Et puis lou deslie un poc aprés, et pren garde se li malaides ne sent nule dolor, ne ne s’est meus li os de son leu ; si ne lou deslie par mains jors Et se dolor vient au leu, ou prurite, sens repos ou enfleure, si te haste, et le deslie, et oste l’emplaustre maintenant.
Anon. [Albucasis], , ca 1250, fol. 67ra.
Esprove si est verm, emplastre: / Formage freis e ferine pernez, / De miel cler bien le oignez; / La tut entur seit cuchié / Sur le pertus e ferm lié. / Le matin, quant le deliez, / Si al formage pertus treverez, / Le verm i est, sachez de fi, / Ki ad le formage persé si.
Anon., , ca 1250, fol. 71vb. .
Et met .i. drapel pardesus et lie sagement le chief et laisse ensi la plaie si qu'au matin ou du matin jusqu'au soir. Et quant delieras la plaie et tu voiz les quartiers emflez, c'est bons signes …
Anon. [Roger de Salerne], , ca 1250, fol. 12rb.
quant la matiere du porre commence a venir, ce qui est congneu par la pacification de la doleur et avenement de l'apostume et par la bonne coleur du menbre, la lieure soit desliee et soit le menbre lavé de bonne eaue chaude.
Anon. [Guy de Chauliac], , ca 1450, fol. 186ra.
Le cinquiesme enseignement est du temps de la remutacion que icelle remutacion ne soit point faitte (s'il appert que la fracture soit bien rectifiee et riens de mal n'y adviengne) jusques a X, XV ou XX jours, car de tant que on le desloye plus tart, tant vault mielx comme dit Rasis.
Anon. [Guy de Chauliac], , ca 1450, fol. 184va.
Experiment tres boin contre herisipile R. Sanemonde, jumbarbe, crassule menour, vermiculiere ygaument, pestele o aubun d’uef et fai a la manière d’ongnement et met sus et le laisse illuec par .1. jour et par une nuit et adonc sera estaint, desloie le et ce qui sera brullé charra. [...].
Jehan de Prouville [abbé Poutrel], , ca 1300, fol. 32v.