DÉTREMPER

DÉTREMPER Médecine - Pharmacopée

verbe trans.

Etym FEW XIII-1, 172b temperare

Mêler à une autre matière, la plupart du temps un liquide, parfois une matière épaisse comme la graisse, voire même des poudres.

Notes

Citations

  • Ad faciendos subnigros. Pur faire les chevouz auburs, pernez dragantet galles arses u tan de chastaine et destemprezod eve de pluie u la fuille de nuer seit quit enz et lavez les chevouz od uoc.
    Anon., Ornement des Dames, ap. 1250, p. 46.
  • Autre bon [por mal del chief] : Prenez la noire bete e la destrempezsi com vous plaist. E dou il oigniez le front e les tamples.
    Anon. [Pseudo-Hippocrate], Lettre d'Hippocrate 1, ms. 10034, 1240-1250, fol. 77v.
  • Ki vieut le melancolie purgier [...] et dont prendra tel medecine : il fera cuire en ewe polipode, senecune, et epithime, cuscute et (a)garico, racines de fenoul et de persin, et apriès, quant eles seront cuites, si convient destemprerdemie once de cassee et demie once de dyasené laxatif, et prendre au matin.
    Aldebrandin de Sienne, Régime du corps, 1256, p. 52.
  • De rechief trai le jus de plantain, de lancinee, de celidoine, d’aloisne, cuis .1. poi o miel escumé et destempretout o pourre d’aloe et mierre et oing de çou la tante et le met jusques u fons, ce assouage la dolour et seche sovent le festre.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 40r.
  • Un autre emplastre [por escroeles]. R. Limeçons o leur tès, trivlés forment et met .1. poi de bren et se tu destemprescest emplastre o fort lessive et fiel de porc et o le jus de racine de langue de buef et recuis ensanle et met sovent caut dessus, çou vaudra mieus.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 68r.

DÉTREMPER Médecine - Pharmacopée

verbe trans.

Etym FEW XIII-1, 172b temperare

Ramollir une préparation qui a été préalablement épaissie par séchage, afin de l’appliquer en oignement.

 

Notes

Citations

  • Ne metez pas teinture sur vostre face, kar ele devendra fruncheuse, mes si la face est mult discoluré, pernez blanchet de furment et destemprezod le cler de l’albun de l’of et od seim et de ceo uinez la face quant est bien fumé de eve chaude.
    Anon., Ornement des Dames, ap. 1250, p. 60.
  • Encore, por faire biaus caviaus et coulourés, faites lessive couler en cendre de sarment et laissier demorer .i. jor, et apriès prendés ferine de lupins .x. drames, et myrre clere et bausme .v. drames, et fleurs de saus et lie de vin seche, de chascun .iij. drames, et en faites poure et le destemprésà cele lessive que dites vous avons, et le soir, quant vous irés couchier, oigniés les caviaus, et au matin soiiés lavés de lessive, et faites ces coses tant que mestiers sera, car li cavel en devienent tot rouge.
    Aldebrandin de Sienne, Régime du corps, 1256, p. 87-88.
  • Se aucune vaine est rungie u chief dou vit la u les vaines et li nerf et les arteres habundent et li sans dekeurt, destemprésargille o vin aigre et aubun d’uef et le metés sus le poignil ; ce restraint le sanc degoutant.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 24v.
  • A la porreture des levres pren alum zucarin, si le destrempede miel en manere d'oignement, si le mes sus les levres.
    Anon. [Roger de Salerne], Chirurgie 1, ca 1250, fol. 21rb.
  • Meslez et incorporés bien toutes ses choses ensemble et les pillez en ung mortier et puis les destrempéset molliffiés avecques lait de femme ( ?)et le mevez si longuement jusques que vous en faciés oignement.
    ANON. [Bienvenu Raffe], Compendil pour la douleur et maladie des yeux, ms. BNF fr. 1327, XVe s., fol. 59v.

DÉTREMPER (détrempé) Médecine - Pharmacopée

verbe trans.

Etym FEW XIII-1, 172b temperare

Amolli ou mélangé avec une substance liquide, de façon à devenir un remède.

 

Notes

  • var DESTEMPRE

  • Note encyclopédique

    Forme de participe passé.

Citations

  • Se impedige est mult impetueuse, fai inunction de amendes ameres trivlees et destempreeset de ferine de lupins ygalment onces .v., de la semence d’eraule, aristologe, soufoine noire ygalment onces .11., trivle et destempre o vin aigre et oing.
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 54r.
  • Item. Estruns de chievre destemprésen miel o vin aigre mis desus vaut [contre escroeles].
    Jehan de Prouville [abbé Poutrel], Chirurgie, ca 1300, fol. 66r.
  • L’escorce de chastaingne arse et mise en poudre destempreeod sapa et enplastree a la teste du jovencel conforte la chevelure que elle ne chieche pas.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, 2356-58.
  • Se il sunt destemprezod vin, vallent encontre mors de chien enragiet et se il sunt destemprezod miel, ostent lenteilhes et vallent a plais et a apostemes.
    Jofroy de Waterford, Secret des Secrets, Diet., ca 1300, 2362-64.