DIABLE

var DEABLE

DIABLE (Diable privé)
Art de la divination - Magie

nom masc.

Démon personnel doué d'un pouvoir magique et divinatoire.

Citations

  • Ils [les Juifs] sont plains de sortilieges et font plusieurs crestians errer. Ils se dient avoirdyablesprivés enclos les uns en aneauz, les autres en pos et en aultres vesseaux, et les vendent aux crestians pour divers pris, en faignent que ilz aient diverses vertus, les uns de reveler les choses perdues, les aultres d'avoir et acquerir richeces et honeurs mondains, les aultres de faire avoir leur volanté de toutes fames, lez aultres d'avoir et de savoir acquerir la grace du prince.
    Evrart de Tremaugon, Songe du vergier, ca 1378, t. 1, p. 361-362.
  • En ceste erreur se ingerrent ceux qui par invocacions dedeableset leur ovrage transportent les choses materielles de place en place autre sodainement, comme on a veu maintefois de ceux qui faisoi[en]t issir vin d'un arbre pertuise, faisoient sodainnement apparel de vins, viandes, foin, aveinne et autrex provisions pour grans segneurs en lieus desers, et tout moingnant l'ayde dou Deable, non autrement. Car aucuns et bien notables ont eu aucune fois .I.deableprivé, par coy il pooient telles choses procurer et savoir tout ce que on faisoit en estranges contrees.
    Laurent Pignon, Contre les devins, 1411, p. 248-249.
  • Les autres, comme Platon et ses disciples, disoient que les estoilles estoient vivans et qu'elles avoient ame intellectuele, et que les ames des hommes, apprés qu'elles se partoient de leur corps, estoient reçues avec les intelligences et avoient certaines habitacions, et de ce parla moult soutilment. Nientmains il fali et erra en maintes choses en ceste matiere, comme en ce qu'il dist que telles creatures estoient [a] adorer comme Dieu, et de ce que on lit du dieu de Socrates, qui estoit .I.deableprivé. Par telles folies furent il deçeu. Toutes ces coses, ou la plus grant partie, recite saint Augustin comme fauces et dampnables et supersticieuses.
    Laurent Pignon, Contre les devins, 1411, p. 261.

DIABLE (Diables calcodemines et calcodemones)
Art magique - Magie

nom masc.

Sortes de démons susceptibles de rentrer aisément en contact avec les hommes.

Citations

  • Disent ly docteur que il est .II. manieres dedeables, lesquelx ont communement privee familiarité aux hommes, qui sont de malvaise foy enver Dieu : aucuns se nomment Calcodemines, li autres Calcodemones ; c'est a dire que aucun se gouvernent avec les hommes plus doucement et plus familierement, les autres plus rigoreusement, et ainsi ja soiche que tous soient mauvais et tendent a decepcion, neantmains en malice aucun sont plus obstiné que li autre et mains mauvais que les autres.
    Laurent Pignon, Contre les devins, 1411, p. 253-254.

DIABLE (diable de loup)
Médecine - Médecine

nom masc.

État d'égarement provoqué par un excès de bile, qui amène à se comporter comme un loup, manie, folie furieuse.

 

Notes

  • syn DEMONIUM LUPINUM

    syn DEMONE LUPINE

Citations

  • [...] le pacient est coursant [cor : courrouçant], et yreux, et fureux, et court et va ça et la, et ceste passion en autre maniere est apellee demonium lupinum, deable de lou.
    Martin de Saint-Gilles, Comment. Aphorismes Ypocras, 1363, p. 173.